Alla inlägg under april 2014

Av svenson - 20 april 2014 11:02

Då var det påsk igen då! Ska åka till farmor och farfar nu och fira så jag kommer inte kunna skiva så mycket. Tar dock med mig datorn så vi får se om jag skiver mer sen.. :)

Ska också baka med farmor, cupcakes, och det ska bli jättekul!

Men nu måste jag gå. Ha det bra så länge!

Av svenson - 3 april 2014 16:46

Förlåt för att jag inte har bloggat på ett tag, är inte vid datorn så ofta. Anyway, här kommer ett förenklat recept på en schwarzwaldtårta, om du ej har tid, kunskap eller ork att göra en riktig! :)


Du Behöver:

3 marängbottnar

6 dl grädde

400 g blockchoklad

4 dl hasselnötter

2 tsk vaniljsocker

Kakao


Gör Såhär

1. Bryt blockchokladen i bitar och lägg den i vattenbad (OBS se till så inget vatten hamnar i skålen!!)

2. Vispa grädden och lägg i vaniljsockret

3. Hacka hasselnötterna lagom (små bitar)

4. När blockchokladen är smält, bre ut den på en plåt med bakplåtspapper och ställ den i kyla

5. Lägg upp den största/minst trasiga marängbotten på ett fat

6. Lägg på drygt 1/4 grädde

7. Strö över hälften av hasselnötterna i ett jämnt lager

8. Lägg på den näst bästa marängbotten

9. Lägg på 1/3 av grädden som är kvar

10. Strö över nästan resten av hasselnötterna i ett jämnt lager

11. Lägg på det sista lagret marängotten

12. Lägg på all grädde som är kvar och bred ut det på toppen och sidorna

13. Om det är lite hasselnötter kvar, finhacka de och strö över på toppen

14. Ta fram plåten med chokladen och skär den i bitar, ungefär 4x5 cm

15. Placera bitarna som du vill ha dem

16. Sikta till sist kako över tårtan, inte för mycket och det ska vara i mitten, ej på sidorna eller kanterna

17. Klart att servera som efterrätt eller vad du vill:)



Detta var då receptet på min förenklade schwartzwaldtårta! Jag hoppas att ni uppskattar det, och om ni har frågor eller så är det bara att fråga:) Puss & Kram<3

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards